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    Diego MATRICANO

    Insegnamento di START UP E INNOVAZIONE NELL'ECONOMIA DIGITALE

    Corso di laurea magistrale in ECONOMIA E MANAGEMENT

    SSD: SECS-P/08

    CFU: 10,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 70,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    Parte 1 - Il ruolo dell'imprenditorialità nello sviluppo economico. Differenze tra piccole imprese e imprese imprenditoriali.
    Parte 2 - Definizioni concettuali di innovazione e imprenditorialità. Revisione dell'innovazione e dell'imprenditorialità nella teoria economica. Il rapporto tra “opportunità imprenditoriali” e “startup”. Evoluzione storica dell'imprenditorialità. Le visioni neoclassiche, austriache e contemporanee dell'imprenditorialità. Rischio imprenditoriale. Il ciclo di vita delle imprese imprenditoriali in termini di cash flow.
    Parte 3 - Fonti di innovazione nelle visioni neoclassiche, austriache e contemporanee dell'imprenditorialità. Varietà di innovazione (tipi; categorie – red and blue ocean strategies).
    Parte 4 - Processo imprenditoriale. Capacità dinamiche nell'imprenditorialità. Reti imprenditoriali. Personal branding. Rilevanza di precedenti esperienze. Passione e impegno imprenditoriale.
    Parte 5 – L’avvio di imprese imprenditoriali. Paying customers. Business model canvas. Lean model canvas. Agile entrepreneurship. Disciplined entrepreneurship. Beachhead market.
    Parte 6 - Rilevanza del contesto (geografico vs. digitale).

    Metodologie didattiche

    Oltre alle classiche lezioni frontali (teoriche), gli studenti:
    - Saranno coinvolti in attività di role-play e simulazioni;
    - Incontreranno imprenditori;
    - Leggeranno le biografie degli imprenditori (i veri successi e fallimenti);
    - Guarderanno film (sul processo imprenditoriale).

    Metodi di valutazione

    Ogni studente riceverà 10 crediti (CFU).
    L'esame consiste in un progetto da sviluppare a casa e in prove orali e scritte, svolte sia individualmente che in gruppo. Il voto per l'intero corso si basa su una valutazione di tutte le parti dell'esame.

    In particolare, il progetto riguarda la simulazione della creazione d'impresa (in un executive summary gli studenti definiranno il business concept e l’entrepreneurial development chain).

    Programma del corso

    Questo corso prepara i partecipanti a una futura carriera come imprenditori e fondatori di nuove imprese. I partecipanti ottengono informazioni pratiche su quegli aspetti della gestione di un'azienda che sono particolarmente salienti durante lo sviluppo iniziale di una nuova impresa.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Part 1 - The role of entrepreneurship in economic development. Differences between small businesses and entrepreneurial firms.
    Part 2 - Conceptual definitions of innovation and entrepreneurship. Review of innovation and entrepreneurship in economic theory. The relationship between “entrepreneurial opportunities” and “startups”. Historical development of entrepreneurship. The neoclassical, the Austrian, and the contemporary views of entrepreneurship. Entrepreneurial risk. The life cycle of entrepreneurial firms in terms of cash flow.
    Part 3 - Sources of innovation in the neoclassical, the Austrian, and the contemporary views of entrepreneurship. Varieties of innovation (types; categories – red and blue ocean strategies).
    Part 4 - Entrepreneurial process. Dynamic capabilities in entrepreneurship. Entrepreneurial networks. Personal branding. Relevance of previous experience. Entrepreneurial passion and commitment.
    Part 5 - Starting entrepreneurial firms. Paying customers. Business model canvas. Lean model canvas. Agile entrepreneurship. Disciplined entrepreneurship. Beachhead market.
    Part 6 - Relevance of the context (geographical vs. digital).

    Teaching methods

    Beyond having theoretical classes, students will:
    - Be involved in role-play activities and simulations;
    - Meet entrepreneurs
    - Read entrepreneurs’ biographies (the actual successes and failures).
    - Watch movies (about the entrepreneurial process).

    Evaluation methods

    Each student will get 10 credits (CFU).
    The examination consists of a take-home project and oral and written assignments, carried out both individually and in groups. The grade for the entire course is based on an assessment of all parts of the examination.

    In particular, the project deals with the simulation of the creation of an entrepreneurial enterprise (in an executive summary, students will define the business concept and the entrepreneurial development chain).

    Course Syllabus

    This course prepares participants for a future career as entrepreneurs and founders of new firms. They gain practical insights into those aspects of running a business that are particularly salient during the early development of a new firm.

     

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