mail unicampaniaunicampania webcerca

    Paola SPAGNOLI

    Insegnamento di STRESS E BENESSERE SUL LUOGO DI LAVORO E LABORATORIO

    Corso di laurea magistrale in PSICOLOGIA APPLICATA

    SSD: M-PSI/06

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 42,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Gli studenti verranno guidati nell’apprendimento dei più importanti modelli teorici e strumenti utilizzati dagli Psicologi che operano nelle organizzazioni per la promozione del benessere lavorativo e la prevenzione e contenimento dello stress lavoro-correlato.

    Testi di riferimento

    Balducci, C., Fraccaroli, F. (2011) Stress e rischi psicosociali nelle organizzazioni. Il mulino, Bologna.

    Reason, J. (2016) Piccoli fallimenti e grandi disastri, Hirelia Edizioni.

    Articoli:
    Giovanni Di Stefano & Maria Gaudiino (2019) Workaholism and work engagement: how are they similar? How are they different? A systematic review and meta-analysis, European Journal of Work and Organizational Psychology, 28:3, 329-347, DOI: 10.1080/1359432X.2019.1590337

    Clark MA, Michel JS, Zhdanova L, Pui SY, Baltes BB. All Work and No Play? A Meta-Analytic Examination of the Correlates and Outcomes of Workaholism. Journal of Management. 2016;42(7):1836-1873. doi:10.1177/0149206314522301

    Knight, C., Patterson, M., and Dawson, J. (2017) Building work engagement: A systematic review and meta-analysis investigating the effectiveness of work engagement interventions. J. Organiz. Behav., 38: 792– 812. doi: 10.1002/job.2167.

    Verkuil B, Atasayi S, Molendijk ML (2015) Workplace Bullying and Mental Health: A Meta-Analysis on Cross-Sectional and Longitudinal Data. PLoS ONE 10(8): e0135225. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0135225


    Oltre al testo di riferimento e agli articoli segnalati saranno utilizzati altri articoli scientifici (principalmente in lingua inglese) e report di casi organizzativi.

    Obiettivi formativi

    Sviluppare competenze: nel saper analizzare i casi organizzativi; nel saper progettare ed implementare interventi di valutazione e monitoraggio del benessere lavorativo e dello stress lavoro-correlato; nel presentare contenuti relativi ad articoli scientifici e report di casi organizzativi.

    Prerequisiti

    no

    Metodologie didattiche

    Presentazione di contenuti – Analisi di caso attraverso la visione di filmati – Esperienze pratiche – applicazioni di strumenti di indagine.

    Metodi di valutazione

    L'esame è scritto e consta di una prima parte con una domanda a riposta aperta e di una seconda parte relativa allo sviluppo di un caso organizzativo.
    Frequenza e partecipazione alle lezioni della parte laboratoriale. Gli studenti sono tenuti durante la parte laboratoriale allo svolgimento di attività progettuali e di presentazione di elaborati, anche attraverso il lavoro di gruppo.

    Altre informazioni



    Programma del corso

    Modelli e strumenti per la valutazione e l’intervento nelle organizzazioni al fine di promuovere il benessere organizzativo e prevenire/ridurre lo stress lavoro-correlato; analisi di casi organizzativi; progettazione di interventi di indagine; mobbing; dipendenza dal lavoro (workhaolism) e work engagement.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Students will be guided in learning the most important theoretical models and tools used by psychologists working in organizations for the promotion of work well-being and the prevention and containment of work-related stress.

    Textbook and course materials

    Balducci, C., Fraccaroli, F. (2011) Stress e rischi psicosociali nelle organizzazioni. Il mulino, Bologna.

    Reason, J. (2016) Piccoli fallimenti e grandi disastri, Hirelia Edizioni.

    Articles:
    Giovanni Di Stefano & Maria Gaudiino (2019) Workaholism and work engagement: how are they similar? How are they different? A systematic review and meta-analysis, European Journal of Work and Organizational Psychology, 28:3, 329-347, DOI: 10.1080/1359432X.2019.1590337

    Clark MA, Michel JS, Zhdanova L, Pui SY, Baltes BB. All Work and No Play? A Meta-Analytic Examination of the Correlates and Outcomes of Workaholism. Journal of Management. 2016;42(7):1836-1873. doi:10.1177/0149206314522301

    Knight, C., Patterson, M., and Dawson, J. (2017) Building work engagement: A systematic review and meta-analysis investigating the effectiveness of work engagement interventions. J. Organiz. Behav., 38: 792– 812. doi: 10.1002/job.2167.

    Verkuil B, Atasayi S, Molendijk ML (2015) Workplace Bullying and Mental Health: A Meta-Analysis on Cross-Sectional and Longitudinal Data. PLoS ONE 10(8): e0135225. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0135225


    A further list of recent scientific articles (in english) and reports of organizational cases will be also used.

    Course objectives

    Develop skills: in knowing how to analyze organizational cases; in knowing how to design and implement interventions for evaluating and monitoring work well-being and work-related stress; in presenting content related to scientific articles and reports of organizational cases.

    Prerequisites

    no

    Teaching methods

    Presentation of contents - Case analysis through the viewing of videos - Practical experiences - applications of survey tools.

    Evaluation methods

    The exam is written and consists of a first part with an open-ended question and a second part relating to the development of an organizational case. Attendance and participation in the practical lessons is required. Students are required to carry out planning and presentation activities, through group working.

    Other information



    Course Syllabus

    Models and tools for the assessment and intervention in organizations in order to promote organizational well-being and prevent/reduce work-related stress; analysis of organizational cases; planning of investigation interventions; workplace bullying; work addiction (workhaolism) and work engagement.

     

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype