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    Serena SANTIS

    Insegnamento di DESTINATION MANAGEMENT

    Corso di laurea in SCIENZE DEL TURISMO

    SSD: SECS-P/08

    CFU: 10,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 60,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    L’insegnamento ha l’obiettivo di fornire agli studenti competenze analitiche e progettuali per la gestione della destinazione turistica. Il corso si propone di affrontare i temi classici riguardo alle teorie del management per applicarli allo specifico contesto della destinazione turistica. In particolare, il corso affronterà i seguenti argomenti: Il territorio come destinazione turistica; Destination management e governo del territorio; Destination management e relazioni tra attori; Sviluppo locale a base culturale e turismo; La domanda turistica della destinazione; Il finanziamento dello sviluppo turistico; Risorse e programmi europei per il turismo; Innovazione e sviluppo della destinazione turistica; Misurazione e valutazione della performance della destinazione turistica.

    Testi di riferimento

    Management e marketing delle destinazioni turistiche territoriali. Metodi, approcci e strumenti. Umberto Martini, McgrawHill 2017
    capp. 1-2-3-4-5-6

    Management della destinazione turistica : attori, strategie e indicatori di performance. Formato Roberto, Presenza Angelo. FrancoAngeli. 2018, capp. 5-6-7-8

    Obiettivi formativi

    Il corso intende fornire una comprensione sugli aspetti di management e governance delle destinazioni, ed in particolare degli aspetti legati alla gestione delle dinamiche di interazione tra i diversi stakeholder di un territorio.
    Scopo del destination management è agevolare lo sviluppo di conoscenza e risorse che permettano ai manager delle imprese turistiche e agli amministratori di raggiungere un vantaggio competitivo sostenibile. Il corso fornisce allo studente gli strumenti analitici per comprendere le origini di tale vantaggio competitivo, e i processi di mediazione, gestione, e governance necessari a raggiungerlo.

    1) Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding).
    Conoscenze e capacità di comprensione. Gli studenti acquisiranno conoscenza dei concetti fondamentali del destination management, in modo da comprendere i meccanismi chiave per le scelte strategiche nello sviluppo delle politiche del turismo.

    2) Conoscenza e capacità di comprensione applicate (applied knowledge and understanding)
    Gli studenti svilupperanno capacità di applicazione dei concetti e dei modelli teorici e pratici proposti durante il corso, anche basati su casi studio, e di ragionamento critico

    3) Autonomia di giudizio (making judgements)
    Gli studenti impareranno a confrontare criticamente soluzioni alternative sui fenomeni legati alla gestione delle destinazioni, e a sviluppare proprie analisi e soluzioni ai casi studio

    4) Abilità comunicative (communication skills).
    Lo studente sarà in grado di dimostrare capacità comunicative nell’esposizione degli argomenti trattati e capacità di interazione con interlocutori non specialisti e/o esperti

    5) Capacità di apprendere (learning skills)
    Lo studente attesterà di aver compreso e approfondito le tematiche attinenti al destination management nonché le problematiche generali e specifiche ad esso connesse

    Prerequisiti

    Nessuno

    Metodologie didattiche

    I metodi didattici prevedono lezioni frontali, case study, discussione di casi, lavori di gruppo.

    Metodi di valutazione

    La valutazione dello studente prevede una prova scritta espressa in trentesimi, e una prova orale, espressa anch’essa in trentesimi. L'eventuale insufficienza alla prova scritta (voto inferiore a 18/30) preclude l'ammissione alla prova orale e determina il mancato superamento dell'esame. La prova scritta si intende superata in caso di risposta positiva al 60% delle domande sottoposte. Per coloro che superano la prova scritta, l'esame può proseguire con una prova orale da tenersi nello stesso giorno. La prova orale consiste in un colloquio articolato in domande, in un numero non inferiore a tre, ciascuna vertente su un argomento specifico del programma, ed è finalizzata ad accertare il livello di conoscenze raggiunto allo studente.

    Criteri di valutazione.
    Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge nessuno dei risultati descritti al punto “Obiettivi formativi”
    18-21: livello sufficiente di preparazione, con specifico riguardo al p. 1 degli Obiettivi formativi

    22-24: livello pienamente sufficiente di preparazione con specifico riguardo ai p. 1 e 2 degli Obiettivi formativi;
    25-26 preparazione buona con specifico riguardo ai p. 1, 2 e 3 degli Obiettivi formativi.
    27-29: preparazione molto buona con specifico riguardo ai p. 1, 2, 3, e 4 degli Obiettivi formativi .
    30-30 e lode: preparazione ottima/eccellente con specifico riguardo ai p. 1, 2, 3, 4, 5 degli Obiettivi formativi

    Altre informazioni

    Le lezioni frontali sono supportate da dispense e altro materiale a cura del docente su specifici argomenti

    Programma del corso

    Il turismo nella prospettiva dello sviluppo sostenibile (1 CFU) : introduzione al fenomeno turistico; l’analisi economica del turismo; Turismo , sostenibilità e sviluppo.

    Il territorio come destinazione turistica (1 CFU): Territorio, sviluppo locale, marketing; Il concetto di destinazione turistica: origine e significato; Le politiche della destinazione sui fattori push e pull e gli altri fattori che determinano i flussi turistici
    La delimitazione geografica della destinazione: aspetti di metodo e problematiche aperte
    Il ciclo di vita della destinazione
    Modelli di destinazione: corporate vs community

    Destination management e governo del territorio (1 CFU): Il destination management: origine, significato, funzioni; Strategie sistemiche e governo del territorio; Il destination management come strategia di offerta turistica del territorio; Le strutture organizzative per l’azione di destination management: le DMO.

    Destination management e relazioni tra attori (1 CFU): Destination management e relazioni tra attori: rilevanza e finalità dell’analisi; Modelli e strumenti per l’analisi delle relazioni nelle destinazioni community.

    Sviluppo locale a base culturale e turismo (1 CFU): Cultura e sviluppo locale nelle società-post-industriali; Percorsi di sviluppo a base culturale: un framework interpretativo; Forme di sviluppo a base culturale: distretti culturali e cluster; Cultura e governo del territorio.

    La domanda turistica della destinazione (1 CFU): L’analisi dei flussi turistici; Analisi di comportamento della domanda turistica; La raccolta dei dati primari per l’analisi della domanda turistica.
    Il finanziamento dello sviluppo turistico (1 CFU): Verso un nuovo rapporto pubblico privato; Il finanziamento delle imprese turistiche; Metodi di incentivazione delle imprese turistiche; Imposta di soggiorno e finanziamento dei costi di gestione della destinazione turistica; Le fonti per il finanziamento delle infrastrutture turistiche.

    Risorse e programmi europei per il turismo (1 CFU): Le risorse per la coesione economica e sociale; Le modalità di intervento; I programmi gestiti direttamente dalla commissione europea.

    Innovazione e sviluppo della destinazione turistica(1 CFU): il concetto di innovazione; i driver dell’innovazione; La gestione dell’innovazione; La gestione dell’innovazione attraverso le Destination Management Organizations.
    Misurazione e valutazione delle performance della destinazione turistica (1 CFU):
    La domanda di performance; Misurazione della performance; Difficoltà di applicazione di KPI nel settore turistico; Gestione strategica della performance: La balance scorecard.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course aims to provide students with analytical and design skills for the management of the tourist destination. The course aims to investigate the classic issues regarding management theories in the specific context of the tourist destination. In particular, the course will address the following topics: The territory as a tourist destination; Destination management and territorial governance; Destination management and relationships between actors; Local development based on culture and tourism; The tourist demand of the destination; Financing of tourism development; European tourism resources and programs; Innovation and development of the tourist destination; Measurement and evaluation of the performance of the tourist destination.

    Textbook and course materials

    Management e marketing delle destinazioni turistiche territoriali. Metodi, approcci e strumenti. Umberto Martini, McgrawHill 2017, capthers 1-2-3-4-5-6

    Management della destinazione turistica : attori, strategie e indicatori di performance. Formato Roberto, Presenza Angelo. FrancoAngeli. 2018, capthers 5-6-7-8

    Course objectives

    The course aims to provide an understanding of the management and governance aspects of the destinations, and in particular of the aspects related to the management of interaction dynamics between the various stakeholders of a territory.
    The purpose of destination management is to facilitate the development of knowledge and resources that allow managers of tourism businesses and administrators to achieve a sustainable competitive advantage. The course gives the students analytical tools to understand the origins of this competitive advantage, and the processes of mediation, management, and governance necessary to achieve it.

    1) Knowledge and understanding: Students will acquire knowledge of the fundamental concepts of destination management, in order to understand the key mechanisms for strategic choices in the development of tourism policies.

    2) Applied knowledge and understanding:
    Students will develop application skills of theoretical and practical concepts and models proposed during the course, also based on case studies, and critical reasoning

    3) Making judgments
    Students will learn to critically compare alternative solutions to phenomena related to destination management, and to develop their own analysis and solutions to case studies

    4) Communication skills:
    The student will be able to demonstrate communication skills in the presentation of the topics covered and ability to interact with non-specialist and / or expert interlocutors

    5) Learning skills:
    The student will certify that he / she has understood and examined the issues relating to destination management and the general and specific issues related to it.

    Prerequisites

    none

    Teaching methods

    The teaching methods include lectures, case studies, case discussions, teamwork

    Evaluation methods

    The student's assessment includes a written test, expressed in thirtieths, and an oral test, also expressed in thirtieths. Any insufficiency to the written test (grade below 18/30) precludes admission to the oral test and determines failure to pass the exam. The written test is considered passed in the case of a positive response to 60% of questions. For those who pass the written test, the exam can continues with an oral test to be held on the same day. The oral test consists of an interview divided into questions, in a number not less than three, each concerning a specific topic of the program, and is aimed at ascertaining the level of knowledge reached to the student.

    Evaluation criteria.
    Candidate failed the exam: the candidate does not achieve any of the results described in the "Training objectives" section.
    18-21: sufficient level preparation, with specific regard to paragraph 1 of the training objectives
    22-24: more than sufficient level of preparation, with specific regard to paragraphs 1 and 2 of the training objectives.
    25-26: good level of preparation, with specific regard to paragraphs 1, 2 and 3 of the training objectives.
    27-29: very good level preparation with specific regard to paragraphs 1, 2, 3, and 4 of the training objectives.
    30-30 cum laude: excellent preparation with specific regard to paragraphs 1, 2, 3, 4, 5 of the training objectives.

    Other information

    The teacher makes available handouts and other material on specific topics.

    Course Syllabus

    Tourism in the perspective of sustainable development(1 CFU): introduction to the tourism phenomenon; the economic analysis of tourism; Tourism, sustainability and development.
    The territory as a tourist destination(1 CFU): Territory, local development, marketing; The concept of tourist destination: origin and meaning; Destination policies on push and pull factors and other factors that determine tourist flows; The geographical delimitation of the destination: aspects of method and open problems; The life cycle of the destination; Target models: corporate vs community.
    Destination management and territorial governance (1 CFU): Destination management: origin, meaning, functions; Systemic strategies and territorial governance; Destination management as a strategy for the territory's tourism offer; Organizational structures for destination management action: DMO.
    Destination management and relationships between actors (1 CFU): Destination management and relationships between actors: relevance and purpose of the analysis; Models and tools for analyzing relationships in community destinations.
    Local development based on culture and tourism (1 CFU): Local culture and development in post-industrial societies; Cultural-based development paths: an interpretative framework; Cultural-based forms of development: cultural districts and clusters; Culture and government of the territory.
    The tourist demand for the destination (1 CFU): The analysis of tourist flows; behavior analysis of tourism demand; The collection of primary data for the analysis of tourism demand.
    Financing of tourism development (1 CFU): Towards a new public-private relationship; Financing of tourism businesses; Incentive methods for tourism businesses;Tourist tax and financing of the management costs of the tourist destination; Sources for financing tourism infrastructure.
    European tourism resources and programs (1 CFU): Resources for economic and social cohesion; The methods of intervention; Programs managed directly by the European Commission.
    Innovation and development of the tourist destination (1 CFU): the concept of innovation; the drivers of innovation; Innovation management; Innovation management through Destination Management Organizations.
    Measurement and evaluation of the performance of the tourist destination (1 CFU): The demand for performance; Performance measurement; Difficulty in applying KPIs in the tourism sector; Strategic performance management: The balance scorecard.

     

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