Antonio TISCI
Insegnamento di STORIA DELLE COSTITUZIONI
Corso di laurea in SCIENZE POLITICHE
SSD: IUS/19
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Il corso si propone di preparare lo studente ad un’adeguata conoscenza della genesi e dello sviluppo delle grandi linee evolutive del costituzionalismo in età moderna e contemporanea. Si propone altresì di offrire allo studente alcuni strumenti concettuali per una valutazione critica e consapevole delle principali e varie forme di organizzazione del potere. |
Testi di riferimento | per la parte generale, in alternativa, uno dei seguenti volumi a scelta dello studente: |
Obiettivi formativi | Conoscenza e capacità di comprensione: dimostrare la conoscenza della genesi del costituzionalismo moderno attraverso l’analisi dei diversi sistemi politico-costituzionali (1- knowledge and understanding). Conoscenza e capacità di comprensione applicate: dimostrare di avere capacità critica nello studio delle fonti storico-giuridiche di riferimento ai fini della contestualizzazione temporale e dell’interpretazione dei problemi giuridici e dei rapporti di forze nonché delle principali soluzioni individuate nelle diverse epoche. Capacità di cogliere la dimensione storica del linguaggio giuridico e i profili non solo normativi, ma anche politici del diritto, anche attraverso l'attività interpretativa dei giuristi (2- applied knowledge and understanding). Autonomia di giudizio: dimostrare autonoma capacità interpretativa delle fonti e dei processi storico-politici, basata sulla comprensione critica del sapere giuridico e dei fenomeni politici in chiave sistematica e interdisciplinare (3- making judgements). Abilità comunicative: dimostrare di saper comunicare in modo chiaro e senza ambiguità le proprie conoscenze (in forma scritta od orale), di saper esprimere le proprie considerazioni e conclusioni anche nell’ambito del dibattito su casi oggetto di specifica analisi collettiva (working class) che potrebbe realizzarsi nel corso delle lezioni frontali o nei seminari di approfondimento tematici organizzati. Lo studente deve dimostrare di saper esporre le nozioni acquisite con coerenza argomentativa, rigore logico-sistematico e proprietà di linguaggio (4- communication skills). Capacità di apprendere: dimostrare di aver sviluppato capacità di comprendere la complessità del fenomeno storico-giuridico, nonché le capacità di apprendimento che possono consentirgli di proseguire nello studio della disciplina in modo autonomo e consapevole, anche mediante un aggiornamento costante delle proprie competenze (5- learning skills). |
Prerequisiti | Nessuno |
Metodologie didattiche | Lo studente può acquisire le conoscenze e le capacità di comprensione attraverso la fruizione di forme di didattica tradizionali (didattica frontale: lezioni, esercitazioni, ecc.). |
Metodi di valutazione | Prova orale o prova scritta. Per la prova scritta è necessaria una preventiva richiesta al docente (Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.) almeno 5 giorni prima della data dell’appello per il quale si è effettuata la prenotazione. |
Altre informazioni | ---- |
Programma del corso | Il corso intende stimolare la riflessione sulle linee di sviluppo della tradizione storico-costituzionale europea e fornire gli strumenti necessari alla comprensione della storia costituzionale in età moderna e contemporanea (età delle origini, età delle rivoluzioni, età liberale, età delle |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course aims to prepare the student for an adequate knowledge of the genesis and development of the great evolutionary lines of constitutionalism in the modern and contemporary age. It is also proposed to offer the student some conceptual tools for a critical and conscious evaluation of the main and various forms of power organization. |
Textbook and course materials | for the general part, alternatively, one of the following volumes chosen by the student: |
Course objectives | Knowledge and understanding: demonstrating the knowledge of the genesis of modern constitutionalism through the analysis of different political-constitutional systems (1- knowledge and understanding). Applying knowledge and understanding: demonstrating that you have critical skills in the study of historical-juridical sources of reference for the temporal contextualization and interpretation of legal problems and the relationship of forces as well as the main solutions identified in different eras. Ability to grasp the historical dimension of legal language and not only regulatory, but also political profiles of law, also through the interpretative activity of jurists (2- applied knowledge and understanding). Making judgments: demonstrating autonomous interpretative skills of historical-political sources and processes, based on a critical understanding of legal knowledge and political phenomena in a systematic and interdisciplinary key (3- making judgments). Communication skills: demonstrating the ability to clearly and unambiguously communicate one's own knowledge (in written or oral form), to be able to express one's own considerations and conclusions even in the context of the debate on cases subject to specific collective analysis (working class) which could take place during frontal lectures or organized thematic in-depth seminars. The student must demonstrate the ability to present the acquired knowledge with argumentative consistency, logical-systematic rigor and language properties (4- communication skills). Ability to learn: to demonstrate the ability to understand the complexity of the historical-juridical phenomenon, as well as the learning skills that can allow it to continue in the study of the discipline in an autonomous and conscious way, also through a constant updating of its own skills (5- learning skills). |
Prerequisites | None |
Teaching methods | The student can acquire the knowledge and comprehension skills through the use of traditional forms of teaching (lectures: lectures, exercises, etc.). |
Evaluation methods | Oral exam or written test. A written request to the teacher is required for the written test (Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.) at least 5 days before the date of the appeal for which the booking was made. |
Other information | ---- |
Course Syllabus | The course aims to stimulate reflection on the lines of development of the European historical-constitutional tradition and provide the tools necessary for the understanding of constitutional history in the modern and contemporary age (age of the origins, age of the revolutions, liberal age, age of the democratic constitutions), with particular regard to sovereignty, constituent power, fundamental freedoms. These objectives will be pursued through the analysis of the different constitutional experiences and doctrines that inspired modern constitutions. The following topics will be covered in the course: The origins of constitutionalism (1 CFU frontal teaching) British constitutionalism (teaching frontal equal to 0.8 CFU) American constitutionalism (frontal teaching equal to 0.8 CFU) The French constitutions of the revolutionary period (frontal teaching equal to 0.8 CFU) The constitutionalism of the Restoration: the Chartes of 1814 and 1830 (frontal teaching equal to 0.8 CFU) The Weimar Constitution (frontal teaching equal to 0.8 CFU) The constitutional dynamics of the Italian State from Unity to today (frontal teaching equal to 1 CFU). |